שלום הרב,

הילדה שלנו בת ה-4 נכנסה באמצע שקיימנו יחסים. היא הבינה משהו אבל כנראה לא לגמרי, רק שאלה למה אני שוכב על אמא, (היינו ערומים). כמובן שמיד התכסינו. אני רק מפחד שהיא לא תזכור את זה, כמו שקרה לי בערך בגילה כשנחשפתי להורים שלי בטעות. יש דרך להסביר את זה? להתעלם?


שלום ואור לכם!

טוב ששאלתם.

אני חושב שבהחלט צריך להתייחס לזה, לא להשאיר את זה בלי תגובה. אנחנו לא יודעים בדיוק מה היא הבינה ומה לא. האם זה הפחיד אותה? האם היא חושבת שאתה פגעת באמא? האם מבחינתה זה כמו שהיא שוכבת לפעמים על אבא או אמא או על אחות שלה (אם יש).

אנחנו לא יודעים ולכן כדאי לדבר איתה על זה, כדי שאם משהו כן מציק לה, היא תוכל לדבר על זה איתכם וזה לא יישאר בגדר סוד אפל.

לכן, כדאי שאחד מכם שמרגיש יותר בנוח ידבר איתה על זה. אין צורך לעשות מזה דרמה. ייתכן שאתם מרגישים שקרה משהו נורא, אבל מבחינתה זה הרבה יותר בנאלי. לכן, בהזדמנות ראשונה לאחר האירוע, שבו איתה בסלון או במטבח בזמן האוכל, והעלו את הנושא.

אני מציע את הנוסח להלן, אבל כמובן, אתם צריכים לנסח את זה לפי מה שמתאים לכם:

אבא ואמא אוהבים אחד את השני ולפעמים אוהבים לשכב אחד ליד השני [עם או בלי בגדים] כי זה מה שאבות ואמהות עושים כי זה נעים להם. לפעמים אנחנו אוהבים להתנשק, לפעמים להתחבק ולפעמים לשכב ככה. רק אבות ואמהות עושים את זה ולא ילדים! ואני ממש שמח לדבר איתך על זה, אז תמיד תשאלי אותי שאלות אם את לא מבינה משהו.

אם היא תשאל עוד שאלות: כדאי לענות בכנות לפי מה שנראה לכם שהיא יכולה להבין ולקבל.

אפשרות נוספת היא לשאול אותה מה היא ראתה ומה היא חושבת על מה שהיא ראתה (לא בטוח שהיא תגיד, ולכן אני מציע כברירית מחדל את האופציה הראשונה).

תודה לחוה ר. על הפירוט הבא:

אם למשל היא אומרת שאבא ואמא התחבקו במיטה, אז להגיד נכון, וזה נורא נעים לנו, וזה דבר שהורים אוהבים לעשות.

אם היא מתייחסת לעירום שהיה – כנ"ל רק להדגיש, שזה דבר שקורה רק בין אבא ואמא, לא אחרים.

אם היא מגיבה בבהלה, שנראה לה שאבא עשה משהו לא טוב לאמא, צריך יהיה להרחיב עוד על כך שזה לא תקיפה, אלא מרצון ואהבה וככה אנחנו אוהבים. כמו שאת אוהבת לפעמים להתחבק עם אבא ואמא, אבל בין מבוגרים זה שונה.

אין צורך לפרט בגיל הזה בדיוק מה עשיתם – היא לא מבקשת לדעת את הדברים האלו. חשוב לא לתת TMI – Too much information – יותר מדי מידע. אין שום צורך לפרט או להסביר מה עשיתם בוודאי בגיל הזה. לכן, תענו רק על מה שהיא שואלת.

אם הילד\ה בגיל יותר מבוגר, אפשר לפרט יותר ואם אתם חושבים שהיא או אתם נבוכים, אז כדאי להשאיר דלת פתוחה תמיד לשאלות בנוסח הבא:

האם הבנת מה שסיפרתי לך? בכל פעם שתרצי לדבר או לשאול אותי על דברים כאלו או כל דבר, ממש אשמח שתשאלי אותי כי אני מאד שמח ואוהב לדבר איתך.

אהה…דבר אחרון. פעם הבא, אל תשכחו לנעול את הדלת.

באהבה,

הרב רפי

כתיבת תגובה