מה ההבדל בין אינטימיות לבין יחסי אישות? האם הם אותו דבר?

ממש לא!

הגמרא בעירובין סג ב, מספרת את הדבר הבא:

אמר רב ברונא אמר רב: כל הישן בקילעא שאיש ואשתו שרויין בה עליו הכתוב אומר (מיכה ב) נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה. ואמר רב יוסף אפי' באשתו נדה. רבא אמר: אם אשתו נדה היא תבא עליו ברכה, ולא היא דעד האידנא מאן נטריה (תרגום: עד עכשיו מי שמר עליהם).

רב ברונא אומר בשם רב שאסור לאדם לישון בחדר של זוג נשוי. כלומר, שאם משום מה אדם נקלע למציאות שאין לו מקום אחר לישון, הוא צריך לעשות כל השתדלות שלא לישון בחדר של זוג נשוי. באופן טבעי הייתי חשוב שרב אמר את דבריו כי זה לא צנוע שאדם יישן שם. אבל רב מצטט פסוק ממיכה שניתן להבין ממנו שהאיסור לישון שם נובע מכך שהוא מונע מהם יחסי אישות הגורמים להנאה: "נשי עמי תגרשון מבית תענוגיה".

אבל אחר כך בא רב יוסף ואומר שהדרכה זו נכונה גם כאשר האישה נדה והם לא מקיימים יחסי אישות. אז מה טעם האיסור?

רבא נכנס לדיון ומעיר שאדרבה: אז זה ממש טוב שאדם שלישי ישן שם, כיון שבכך הוא מונע מהם לחטוא.

אך הגמרא דוחה את דברי רבא ואומרת שלא נכון: הרי כל זוג לא צריך שמירה כאשר הם אסורים, לכן לא צריך את טובותיו של האדם השלישי. הוא פשוט לא צריך להיות שם.

אבל למה לא? אם האישה נדה, מה הבעיה שאדם שלישי יישן שם, כיון שכבר ראינו שחז"ל לא חשבו שעצם המציאות הזאת היא לא צנועה עבור האדם השלישי וגם לא חששו להרהורי עבירה שלו.

אלא יש פה הבנה ממש יפה של היחסים הכלליים בין איש ואישה. כשאיש ואישה נכנסים בסוף היום למיטה, יכול לקרות שם קסם. איני מתכוון כלל ליחסי אישות. אלא זה הזמן לדיבורים שקטים, שיתופים מה עבר עליהם במשך היום, מחמאות הדדיות – בעצם כל הדברים הקטנים שמהווים זוגיות וחברות טובה. זו האינטימיות שצריך לשאוף שיהיה בין כל זוג.

היכנסו לאתר האינטרנט שלי: https://rafiostroff.com/

כתיבת תגובה