התחתנתי ב"ה בזמן שלמדתי בכולל [לפני שנים רבות בהחלט]. כמו בחורי ישיבה רבים, מדריך החתנים שלי היה אחד מבכירי האברכים בישיבה. יהודי תלמיד חכם שאני מעריך אותו עד היום. איני זוכר כמה שיעורים הוא לימד אותי אבל כולם חוץ מאחד עסקו בהלכות טהרת המשפחה. נותר מפגש אחד שעסק בהדרכה ליחסי אישות. מתי? ערב אחד בלבד לפני ליל החתונה. כלומר, ב-24 שעות האחרונות לפני אירוע החתונה, עם כל ההתרגשות וההכנות האחרונות, הייתי גם אמור לעכל את אחד הדברים המרגשים ואולי גם מפחידים, איך אני אמור לגשת לאשתי למחרת בערב.

איני זוכר הרבה מאותה שיחה, אבל אני כן זוכר משפט אחד: אשתך כבר תגיד לך מה לעשות. הבעיה היתה שמדריכת הכלות של אשתי, אמרה לה במקביל: חתנך כבר ידע מה לעשות.

אני רץ קדימה לימינו ואני מניח שברור לכל איש חינוך שתיאור זה לא יכול להיות נכון לימינו. בעיניי, האתגר הגדול ביותר של העולם היהודי ואולי של העולם המערבי בכלל הוא שלימות המשפחה. איך איש אוהב אישה ומגדל ילדיהם בשמחה במשך כל ימי חייהם. מה שהיה פשוט וברור פעם, הפך להיות אתגר גדול.

אך למה מה שהיה טוב במשך שנים או דורות רבים הוא לא נכון גם בימינו?

יש כמה הנחות שנכונות לחיים היום שלא מאפשרים להפטיר כדאשתקד.

אנו חיים בדור של בחירה מוחלטת. באופן כללי יש לנו הרבה יותר בחירה בחיים לעומת דורות קודמים. כשהייתי ילד, בדוכן הגלידות היה ניתן לבחור בין שלושה טעמים: שוקולד, וניל ותות. היום הולכים לכל דוכן והצרכן צריך לבחור בין 24 טעמים. זהו רק משל על כך, שיש לנו בחיים אפשרויות רבות יותר.

אנו רואים שגם בבתים דתיים וגם בבתים חרדיים, ובוודאי בבתים חילוניים רבים מהילדים בוחרים בצורת חיים אחרת. גם אם הם לא לגמרי נוטשים את הדרך, אבל אם ההורים היו יותר חסכניים ולמשל לא אכלו במסעדות או נסעו לחו"ל, היום אפשר לראות נציגים מכל המגזרים באתרי הבילוי בארץ ובחו"ל.

אנו חיים בדור של רומנטיקה. כן, כל המגזרים. לפני 50 שנה אולי יכולת למצוא ספר אחד או שניים על מדף הספרים התורני העוסק בזוגיות. אולי. היום אפשר למלאות ארון ספרים שלם. מכל המינים והסוגים. מה קרה? למה לא היה צורך בשטעטעל בפולין או בכפר בהרי האטלס בספרים על זוגיות ובימינו יש צורך? אפשר לתת פרשנויות שונות, אבל בפועל, כולם כותבים ועוסקים בחיזוק הבית היהודי.

הדור שלנו, בין השאר, הוא דור המידע. כל העולם כולו נמצא בכפות הידיים. לטוב ולמוטב. הנוער נחשף לסרטים, פורנוגרפיה ואורח חיים שונה. אם לא נציע לו יהדות טובה, מושכת, חמה וטובה, הוא פשוט יקום ויעזוב. או במקרה גרוע לא פחות, יחיה חיים צבועים ומלאי שקרים בתוכו פנימה.

לכן, כדי להיענות לאתגר הגדול הזה, אני עוסק בחינוך לזוגיות וחיי אישות חיוביים במסגרות שונות.

מה זה זוגיות חיובית?

אני מאמין שיש לחז"ל נוסחה נפלאה של חיים זוגיים שאם כל יהודי ואף אולי כל אדם בעולם יחיה על פי נוסחה זאת הוא יוכל לחיות חיים שלמים מלאים באהבה, בינו לבין אשתו ובינם לבין ילדיהם. נוסחה זאת כוללת דיני טהרת המשפחה אבל עוד הרבה הנחיות בתחום של זוגיות וחיי אישות. אסתפק בשני דוגמאות:

ת"ר האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו (יבמות ס"ב ע"ב) – הנחיה כל כך פשוטה אבל כל כך חשובה לאהבה בין בעל ואישה. האם באמת האיש אוהב את אשתו כגופו ממש והאם הוא מכבדה יותר מגופו? חישבו על זה לעומק ובחנו את עצמכם. האם אתם באמת מקיימים את זה בעצמכם?

"ר שמואל בר נחמני א"ר יוחנן: כל אשה שתובעת בעלה לדבר מצווה הווין לה בנים שאפילו בדורו של משה לא היו כמותן (עירובין ק ע"ב). הגמרא משבחת אישה שיוזמת יחסי אישות עם בעלה. אפשר לשמוע את היחס החיובי ליחסי אישות טובים בים הבעל והאישה מתוך גמרא זו.

אלו שני מקורות מתוך מאות שניתן ללמוד מהם על יחסים זוגיים חיוביים בין בעל ואישה. לזה אני מחנך וברור לי שאלו חלק מהתכנים שצריך להיות היום בהדרכת חתן וכלה. אנו לא יכולים להניח שהדברים האלו יסתדרו לבד. אנו עדים לכך שהם לא. ודברים אלו הם נכונים לא רק לחתנים וכלות, אלא לזוגות בכל שלב. היום לכל זוג יש אתגרים בזוגיות ובכל שלב בחיים, אתגרים ייחודיים לשלב זה. לא הרי זוג בשנה ראשונה כזוג נשוי 10 שנים עם ילדים קטנים כהרי זוג שהתרוקן להם הקן והם שואלים אחד את השני מה הם עושים זה עם זו.

אני חושב שזהו צו הדור לטובת האתגר המרכזי של הדור ויפה שעה אחת קודם.

באהבה

הרב רפי

להרשמה לרשימת התפוצה שלי לקבלת תכנים בנושאים של זוגיות ומיניות לחצו כאן

כתיבת תגובה