הרב,

האם מותר לצפות ביחד בסרטים רומנטיים?

והאמת ברמה מסוימת גם היאך היחס לצפייה בסדרות וסרטים בכלל לבני זוג? מצד ניבול פה, דיני ראיה, ומחשבה?

ומה היחס למערכוני בידור שלפעמים יש בהם תכנים גסים מצד ניבול פה?? ומה לגבי מערכונים שאין בהם תכנים מיניים אלא רק קללות וסלנג גס?

אשמח שתתייחס בתשובותיך ל-3 נקודות א. הלכתית ב. מוסרית וערכית ג. מצד התועלת והנזק לגבי הזוגית.

בדורנו המורכב לא רבים חפצים ל"התלכלך" לצעוד ברוח דחז"ל על דוד המלך ע"ה שהיו מלוכלכות ידיו בדם ובשפיר ובשליא לטהר אשה לבעלה (ברכות ד א) ולא רבים יאותו לחפור ו"להיכנס לחדר המיטות" בבחינת תשובת רב כהנא לרבו רב "תורה היא ללמוד אני צריך" (ברכות סב א).

מצפה בהקדם בכיליון עיניים לתשובותיך המפורטות והנוקבות כי זה זמן רב מתחבט אני בנקודות הנ"ל ולא הסתייע בידי להציעם בפניך עד עתה.

בברכה רבה

ורוב תודות

תשובה

סרטים וסדרות

הנושא הזה הוא נושא שאני מאד מתקשה בו. אם הסרט הוא נקי ממראות אסורים לחלוטין אז אין איסור וזה כמובן יכול להיות בילוי מקרב ונעים לבני הזוג.

הכי קל בשבילי היה לכתוב – הכל אסור, ואני את נפשי הצלתי, ואף אחד לא יוכל לכתוב עלי שאני רב שמקל בהלכות או שאני ליברל וכד'. אבל כיון שטובת הזוגות לנגד עיני, וכיון שבתוך עמי אני יושב, לאסור את הכל רק יגרום לכך שאנשים לא יתחשבו בכלל בהלכה או בסייגים כלשהם.

הבעיה היא שבסרטים רבים יש סצנות לא צנועות, וגם בזה מה הגבול. אישה הלובשת גופיה מותר, אבל מעשה מיני שלא רואים כלום אסור? נשיקה למשך דקה שלימה כאשר שניהם לבושים מותר או אסור? ועוד כהנה וכהנה – אין צורך לפרט.

פעם סברתי שסרט שארגיש מבוכה לראות אותו ליד ילדיי, הוא סרט שאסור. אבל אני לא סבור שזה כלל לגמרי נכון. אדם יכול לדבר עם אישתו על הרבה נושאים שהוא יובך לדבר עליהם ליד הילדים שלו, וכנ"ל לגבי סרטים.

סבורני שכאן התשובה היא כלהלן (כאשר אני חושש ומסייג את דבריי מאד):

סרטים שיש בהם מעשים מיניים או עירום הם אסורים.

סרטים שיש בהם רומנטיקה בין גבר לאישה (אישתו או לא) יהיה מותר לאותם זוגות שזה יכול לתרום לזוגיות שלהם והם מבקשים את זה ביחד.

אם אחד מבני הזוג מרגיש שלא בנוח עם תוכן כלשהוא של סרט – אסור.

אם הזוג בכל זאת רוצה לראות סרטים שיש בהם מראות אסורים – זה אכן יכול לתרום לזוגיות אבל שלא יבואו לבקש היתר מרב על כך.

כאן עלי לציין שסרטים רבים מופקים ומבוימים על ידי גברים והם באים לקלוע לטעמו של הגבר. אין זה אומר בהכרח שהאישה תהנה מזה ותפיק מזה תועלת כמו הגבר, וגם אין זה אומר שהיא לא תהנה מזה. רק יש לדעת שיש פער.

בכל ההתייחסות שלי לעיל, לא התייחסתי ולא התכוונתי בכלל לחומר פורנוגרפי, ואין זה נושא תשובתנו כאן.

ההתייחסות היא רק לסרטים "רגילים".

מבחינת תועלת לזוגיות או נזק. ה"נזק" הגדול של סרטי הוליווד הם שהם נותנים זווית ראייה לא אמתית על רומנטיקה ועל אהבה. ועל כן, הם יכולים לגרום לנו לחשוב שמה שיש לנו בבית לא מספיק טוב. או לחלופין, הם מראים שריגוש רומנטי הוא מעל הכל – מה שלא נכון בחיים האמיתיים. בוכלל: אהבה בין איש ואישה נשואים לא בהכרח "מוכר". ולכן, זה לא מנראה בסרטים ובהחלט זה כיול לפגוע בזוגיות. חייבים להיות ביקורתיים מאד לגבי כל מה שרואים ולהבין שהכל פנטזיה, ואין ביניהם לבין החיים האמתיים כלום. מבחינת התועלת, אכן סרטים רומנטיים או עצם הבילוי המשותף של צפייה בסרט בקולנוע, בסלון או במיטה ביחד יכול לתרום לקירבה בין בני הזוג.

לגבי מערכונים "סטנד אפ"

פה אני מחמיר גדול. ברוב המערכונים יש בהם לדעתי פגיעה בנפש האדם. רובם בנויים על לעג על אנשים אחרים, עדות אחרות (תימנים מרוקאיים או אשכנזים), גברים על נשים ולהיפך ובעיקר הרבה בוטות מינית וניבולי פה. אני סבור שאין מקום לסוג כזה של בידור, אלא אם זה מבוצע על ידי יוצרים בעלי יראת שמים שיודעים היטב היטב את הגבולות ולא לוקחים את זה למחוזות אילו. במילים אחרות, רוב מופעי ה"סטנד אפ" בעיני הם בבחינת "מושב לצים" ואיני רואה היתר או סיבה ללכת לשם.

אני מקווה שבדבריי יש בהם כדי להאיר את המבוך של ההליכה בסוגיות אילו. אין בדבריי דברים ברורים וחותכים.

כפי שכתבתי, היה הכי קל לאסור את הכל, ואז יכתבו עלי כמה אני טהור וקדוש. אני לא מבקש את זה, ואני שם את נפשי בכפי כאשר אני כותב על נושאים שכפי שכתבתי לעיל. אני יודע שיהיו נשמות טובות וטהורות שיצקצקו בלשונם למקרא הדברים לעיל. אך אני כותב למי ששואל ולמי שזקוק לזה. אם יש זוג שכל ימיו ולילותיו הם בין רש"י לתוספות בגמרא ושאלותיך לא היוו בשבילו מקום לדיון כלל – דבריי אינם מכוונים אליו ועדיף שלא יקרא אותם.

באהבה
הרב רפי
https://rafiostroff.com/

כתיבת תגובה