"יציאת מצרים תישאר לעד האביב של העולם כולו", כתב הרב קוק לפני שנים רבות ב'מגד ירחים' לחודש ניסן. ואכן, במשך דורות רבים יציאת ישראל מעבדות מצרים הייתה סמל לכל הנאנקים תחת עול השעבוד והעבדות. כילד התנגן בביתי התקליט של רביעיית גולדן גייט (להקה של נגנים שחורים) עם השיר "Let My People Go", ובו הבית: "Go down Moses / Way down in Egypt land / Tell all pharaoes to / Let my people go!" – "רד משה רבנו לארץ מצרים ואמור לפרעה לשחרר את עמי". אם תרצו לשמוע את הביצוע המדהים לשיר זה של לואיס ארמסטרונג, לחצו פה. הרביעייה שרה את השיר בתקווה להשתחרר מעול העבדות והגזענות האמריקנית. המלים"Let My People Go" שימשו שוב כעבור שנים את עם ישראל במאבק לשחרור יהודי ברית המועצות – "שלח את עמי!". אוסיף במאמר מוסגר כי מאבק הרואי וציוני זה הולך ונשכח בשנים האחרונות, ומן הראוי להזכירו בליל סדר הקרב ולהעלות על נס את גיבוריו ובהם אידה נודל ואדוארד קוזנצוב.

חג הפסח מסמל עבור כל עמי העולם את השחרור מעול השעבוד. הרב צבי יהודה הכהן קוק נהג לצטט את רבי מנשה מאיליה, מתלמידיו של הגאון מווילנא בליטא, שהיה אומר כי כל עוד ישנה תולעת אחת הלחוצה מתחת לסלע ואינה יכולה להשתחרר הגאולה עדיין לא הגיעה. כל אחד צריך להיות הוא עצמו, וזו המשמעות של עם ישראל שנולד בחג זה כדי לבטא את עצמיותו מאז ועד עולם (על פי שיחות הרצי"ה, 'עם ישראל', תש"ם). היציאה המופלאה שלנו מגלות מצרים מסמלת עבור העולם כולו, מאז ועד היום, שניתן להשתחרר מעול השעבוד ולהגיע לעצמיות גם כנגד כל הסיכויים.

רבים מעמי העולם הזדהו עם עם ישראל לאורך הדורות כעם הנלחם ברשע למען הטוב העולמי.

בחצי שנה האחרונה, אנחנו לא רק נלחמים על עצם הקיום במדינתינו. אלא אנו רואים שהמלחמה שלנו מול חמאס, חיזבאללה ועל כולם המדינה הרשעה איראן, היא בעצם מלחמה בין האור ובין החושך, בין הטוב והרע העולמי.

כמו בימי מלחמת העולם השנייה, שהיה גם מלחמה פיזית אבל בעיקר מאבק רוחני בין הטוב והרוע העולמי, בין הנאצים ועוזריהם לבין בעלות הברית.

לפני 80 שנה, היו מדינות שבחרו להתייצב בצד הנכון של ההיסטוריה, כגון בריטניה. היו מדינות שהתייצבו בצד הלא-נכון, כגון: איטליה, הונגריה, רומניה ויפן. והיו מדינות שהתייצבו בצד הנכון, רק לאחר שהם עצמם הותקפו, כגון: ארצות הברית וברית המועצות. [כן כן, אל תשכחו את העובדה המצערת שארה"ב, ידידתינו הגדולה, נכנסה למלחמה מול גרמניה רק לאחר שהיא עצמה הותקפה בפרל הרבור].

כאז- כן עתה, אנחנו מקווים שאומות העולם יתייצבו בצד הנכון של ההיסטוריה. בינתיים לצערנו, סין ורוסיה התייצבו בצד הלא-נכון. ארצות הברית לרוב בצד הנכון, אבל כנראה לא עד הסוף.

מה שכן מתברר קודם כל לעצמנו, שדי ברור היום מי האויב ומי האוהב. רוב מוחלט של עם ישראל מבין היום שאויבים הורגים – פשוט כך, כמאמר הכתוב: הקם להרגך – השכם להורגו.

ביחד עם זה, אנו כל יום מתפללים לשלום ומקווים שאויבינו יתחילו גם הם לחנך את ילדיהם לשלום והכרה בסגולה המיוחדת של עם ישראל ותורת ישראל – גם עבורם. כמו שהתפלל שלמה המלך (מלכים א ח מ-מג):

וְגַם֙ אֶל־הַנׇּכְרִ֔י אֲשֶׁ֛ר לֹא־מֵעַמְּךָ֥ יִשְׂרָאֵ֖ל ה֑וּא וּבָ֛א מֵאֶ֥רֶץ רְחוֹקָ֖ה לְמַ֥עַן שְׁמֶֽךָ׃ כִּ֤י יִשְׁמְעוּן֙ אֶת־שִׁמְךָ֣ הַגָּד֔וֹל וְאֶת־יָֽדְךָ֙ הַחֲזָקָ֔ה וּֽזְרֹעֲךָ֖ הַנְּטוּיָ֑ה וּבָ֥א וְהִתְפַּלֵּ֖ל אֶל־הַבַּ֥יִת הַזֶּֽה׃ אַתָּ֞ה תִּשְׁמַ֤ע הַשָּׁמַ֙יִם֙ מְכ֣וֹן שִׁבְתֶּ֔ךָ וְעָשִׂ֕יתָ כְּכֹ֛ל אֲשֶׁר־יִקְרָ֥א אֵלֶ֖יךָ הַנׇּכְרִ֑י לְמַ֣עַן יֵדְעוּן֩ כׇּל־עַמֵּ֨י הָאָ֜רֶץ אֶת־שְׁמֶ֗ךָ לְיִרְאָ֤ה אֹֽתְךָ֙ כְּעַמְּךָ֣ יִשְׂרָאֵ֔ל וְלָדַ֕עַת כִּֽי־שִׁמְךָ֣ נִקְרָ֔א עַל־הַבַּ֥יִת הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֥ר בָּנִֽיתִי.

אנחנו לא שוכחים לרגע כי יהודים וישראלים ונמצאים בעזה בשבי החמאס – החומסים וגוזלים אנשים ורכוש. יהי רצון שעד שתקראו את המכתב הזה, כל החטופים יישבו עם משפחותיהם בליל הסדר בביתם.

גם אלפי חיילי צה"ל ומשרתי מילואים נמצאים בעמדות השונות כדי שאנו נוכל לחגוג בנחת ובשלום את הסדר בביתינו – אנו מאחלים להם ניצחון מוחץ על אויבינו ושכולם ישובו בריאים ושלמים לביתם.

רפואה שלימה לכל הפצועים – אנו מתפללים שגם אתם תירפאו ותחלימו בבית במהרה.

משפחות רבות מדי יושבות השנה בסדר כאשר אחד או יותר מבני משפחתם נהרגו או נרצחו בשנה האחרונה. אין לנו איך לנחם אתכם – את זה רק השמים יכולים: תנוחמו מן השמים בגאולת ישראל בחג הגאולה!

חג כשר ושמח

באהבה,

הרב רפי אוסטרוף

מחנך לזוגיות ומיניות חיובית 
https://rafiostroff.com/

כתיבת תגובה