שבוע טוב,

מכתב זה נכתב בעקבות מכתב שכתבתי לפני מספר שבועות לאמא שפנתה אלי לאחר שנוכחה לדעת שבנה האהוב והצדיק צפה באתרים לא צנועים באינטרנט. בעקבות מכתב זה, כתב לי נער אחד, ושאל אותי למה אני כותב רק על הורים שמבקרים את ילדיהם. הוא סיפר בשיברון לב על דמות אביו הצדיק שהתנפצה בפניו לאחר שתפס את אביו צופה באתרים לא צנועים. מאז כל החינוך של אביו לחיים של שמירת תורה ומצוות נראה בעיניו כצביעות וחוסר יושר. הדבר ערער את היחסים ביניהם, כאשר הנער כבר לא מוכן לקבל את מרותו של אביו עליו או לכבדו וכל דבר שאביו אומר לו, מתקבל אצלו בציניות ובזלזול.

המכתב נכתב לבחור שכתב אלי, אבל כמובן התוכן מתאים לנער או נערה שראו את אביהם או את אמם באותה סיטואציה.

בחור יקר, צדיק וחביב מאד!

ליבי ליבי איתך במציאות שאליה נקלעת. אבא, שהיה מודל בעיניך לחיקוי, לכבוד ולדרך שבה אתה רואה גם את דרכך ואתה בעצמך רוצה להמשיך, נתפס בקלקלתו. אוי לבן שרואה כך את אביו ועכשיו אתה שואל: איך ממשיכים מכאן? איך אוכל לראות בו דמות מחנכת מעתה? כל פעם שהוא הולך לבית הכנסת, בעיניך זה נראה כצביעות אחת גדולה? מה? הוא יכול לעמוד כך בפני אלוקים? באיזה זכות הוא אומר לך לקום לתפילה, כאשר במסתרים הוא כנראה לא מאמין שיש אלוקים – כי אחרת הוא לא היה עושה את המעשה האלו…

בעיניך, הוא איבד את הזכות לחנך אותך ליראת שמים, לשמירת תורה ומצוות ולחינוך בכלל – כיון שהוא דמות לא-חינוכית.

רגע. בוא נעמוד רגע, ננשום עמוק ונתעמק בדברים ונחשוב.

סליחה שאני אומר לך את זה בחדות: אני מציע לך סוף סוף להתבגר. מה חשבת? שלאבא שלך אין יצר הרע – בגלל שהוא אבא שלך? באמת באמת חשבת שהוא מושלם? האם לחינם קבע שלמה המלך: "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קוהלת ז כ) – אז למה שאבא שלך יהיה שונה?

האם זה אומר שלאבא שלך אין יראת שמים? האם הוא לא באמת מאמין בדרך של תורה ומצוות? בוודאי שהוא מאמין, רק שהוא יהודי ככל היהודים – עם יצר ונפילות וחטאים – כמו כל אדם אחר.

כאשר נכנסו תלמידיו של רבי יוחנן בן זכאי לבקרו במיטת חוליו הוא השאיר אותם עם צוואה לדורות: אמר להם יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם. אמרו לו תלמידיו: עד כאן? אמר להם: ולואי! תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם (ברכות כח ב).

רבי יוחנן אמר לתלמידיו שהוא מברך אותם שיראת השמים שלהם תהיה כמו מורא מבני אדם. שאלוהו תלמידיו: הייתכן? הרי זה אמור להיות בדיוק הפוך: שאדם יפחד מה' יותר מאשר בני אדם? ענה להם רבי יוחנן: הלוואי שתגיעו למדרגה הזאת שתפחדו מה' כמו מבני אדם.

אנשים עושים חטאים בסתר, לא בגלל שהם לא מאמינים בה' – אלא בגלל שיש להם יצר שמתגבר עליהם. זה נכון לומר: שאם באמת באמת הוא היה מרגיש בנוכחות של ה' בכל עת ובכל שעה, ב: "שיוותי ה' לנגדי תמיד" (תהילים טז ח) – ממש – אז בוודאי הוא לא היה חוטא. אבל זה בדיוק הקושי באמונה – ורק צדיקים גדולים וטהורים באמת, חיים במציאות של "שיוויתי" – בכל עת ובכל שעה ובכל דבר שהם עושים. ודע לך – יש מעטים כאלו.

אני מניח שאביך גם הוא נמצא במקום מסויים באמצע של הסולם הגבוה מאד מהארץ ועד השמיים, והוא עדיין משתדל לטפס למעלה ולהגיע למדרגת "שיוויתי" – אבל זה לא אומר שהוא כבר שם.

דע לך עניין נוסף,

יש יהודי שהוא מקפיד מאד על צניעות, אך בענייני אדם וחבירו – הוא יותר חלש. ויש אדם שלעולם לא שומע לשון הרע, אבל לא תמיד מתפלל בכוונה. ויש אחר שהוא מדקדק מאד בהלכות שבת, אבל פחות מקפיד בדיני כשרות. ויש אחר שהוא תאב בצע כסף – על אף שהוא מתפלל שמונה עשרה למשך חצי שעה.

קשה מאד להיות מושלם בהכל וכל יהודי בוחר במה לשים את הדגש בחייו. אני בטוח שיש הרבה מעלות לאביך בתחומים רבים. על חלק אתה יודע וחלק לא יודע – כמו שעד עתה לא ידעת שלאבא שלך יש חולשה לדבר שתפסת אותו עושה.

הרבי מקוצק היה מסביר את מאמר חז"ל באבות "הוי דן את כל האדם לכף זכות" (אבות א ו) באופן הבא: למה חז"ל אמרו: "הוי דן את כל האדם?" למה הם לא הסתפקו ב: "הוי דן את האדם"?

הסביר הרבי מקוצק: כדי לדון את האדם לכף זכות, ראה את כולו. את כל צדדיו והליכותיו. וכמו שאין לך מציאות של צדיק שלא יחטא, כך אין לך מציאות של אדם שאין בו טוב. ואחרי שתדון את כל האדם – בוודאות תמצא בו דברים טובים. גם באביך יש הרבה הצדדים טובים – ועל כן, תחזור ותגלה אותם ותתמקד בהם.

ברור לי שהשבר גדול בעיניך, בין השאר, בגלל שאתה חושש שבכך הוא בוגד גם באמא. אולי יש משבר זוגי ביניהם, אם אבא שלך צופה בנשים אחרות. איני יכול להאריך בזה כאן וכתבתי על כך מאמר במקום אחר. אבל תדע, מהרבה בחינות אין זו בגידה באמא שלך. ייתכן מאד שהוא אוהב אותה כמו תמיד. היצר לצפות בדברים אלו לא נובע מכך שלא טוב לו עם אמא – אלא ממקום הרבה יותר חזק. זה זמין, זה קל, זה שם – וזה מקום שהוא בורח אליו מדי פעם. כמו שאדם מבקש קצת שקט ולהבדיל, לקרוא ספר בלי שיפריעו לו, כך הוא בורח למקום כזה של תשוקה אסורה – בלי שהוא צריך להתמודד עם החיים האמיתיים. זו פנטזיה גרועה ופסולה – אבל זה לא מעיד על יחסים גרועים עם אמא.

לבסוף, עלי לכתוב עוד נקודה אחת – לא פשוטה. גם אם הוא האבא הגרוע בעולם (ואני בטוח ב-100% שהוא לא) – עליך לכבדו מדין מצוות כיבוד הורים. זוהי מצווה בלתי תלויה באיזה סוג אבא הוא. נכון, זו מצווה מאד קשה, עד שאחד האמוראים התבטא בצורה קיצונית ואמר שהוא שמח שהוא יתום – כך הוא לא צריך לעמוד בניסיון הגדול של כיבוד הורים. אבל הוא הביא אותך לעולם ובזכותו אתה חי – ולכן המצווה חלה עליך עד מותו ואף אחרי מותו. נכון, זה קשה מאד. אבל עליך לשאוף להגיע למדרגה הזאת שאתה מכבדו, למרות מעשיו הפסולים.

אז איך תשנה את המצב ביניכם?

אני מציע שתפנה ליועץ של בית הספר. ספר לו על המצב שאתה נמצא בו ועל הקושי ביחסים בינך לבין אביך ופעל לפי עצתו. ייתכן שהוא יציע לך לדבר על זה גלויות עם אביך וייתכן שהוא ילווה אותך בהערכה מחודשת וטובה של היחסים ביניכם ותצליח לכבד ולהעריך את אביך למרות מה שנראה בעיניך בגידה בערכים שלו ושלך.

משפט אחרון לאבא שקורא מכתב זה:

אם אתה אבא שצופה באתרים אלו – ראה באיזה סכנה את מעמיד את כל החינוך שלך לערכים ולשמירת תורה ומצוות בפני ילדיך. אתה מסכן עמל של חינוך של שנים בגלל כניעה רגעית ליצר. זה הזמן להפסיק – לו רק כדי שלא תחבול במעמדך בעיני ילדיך ותהרוס את החינוך שלהם.

אני מקווה שדבריי מצאו מסילות לליבך!

באהבה,

הרב רפי אוסטרוף

מחנך לזוגיות ומיניות חיובית 
https://rafiostroff.com/

לפוסט הזה יש 2 תגובות

  1. מושון לוינגר

    מקסים ממש

  2. עינת פלצ'י

    איזו תשובה נפלאה!
    אמפתית, מסדרת את הדברים באופן הראוי להם, מציגה את המורכבות ופותחת פתח לדון לכף זכות ולכבד.
    תודה, הרב!

כתיבת תגובה