שאלה שנשאלתי:

האם מותר ללכת כזוג לסדנת ריקוד זוגות אישי.

השיעור נעשה בצורה כזאת שהמדריכה מדגימה לנו את הצעדים ומובילה אותנו. יש מגע רק ביני ובינה ולא בינה לבעלי. אנו רוצים ללכת לסדנה הזאת כדי להעצים את הקשר הזוגי ביני ובין בעלי ולשפר את התקשורת. הסינכרון ביננו הוא דבר שיכול באופן טיפולי לשפר מאוד את  מערכת היחסים ביננו. יש ביננו יחסים חיוביים אבל ברצוני להעמיק את הקשר.

אחרי הסדנא בעלי התלבט איתי שמא יש בעיה הלכתית בכך שהמדריכה היא אישה. אומנם היא היתה מקצועית מאוד עדינה ומתחשבת בכך שאנחנו דתיים. בעלי שואל אם זה לא בעיה כלפיו שהאשה היא מנחה ומורה ומדגימה איך לרקוד ובעלי צריך לראות אותה על אף שאלו צעדים של ריקוד די צנועים עם תנועות בסיסיות ולא גסות.

בעלי אינו מהאנשים שכל-כך מתפעלים מזה והוא לא הרגיש שזה גרם לו הרהורי עבירה. אך בכל אופן רצינו לדעת האם השתתפות בשיעור כזה הוא עפ"י ההלכה.

מצד אחד, זה יכול מאוד לקדם אם נלך פעם בתקופה לסדנא הזו כי היא גורמת להעמקת הקשר ויצירת קשר יותר בריאה, עובד על נקודות שאנו צריכים להשתפר בהם וזו דרך יותר קלה דרך ביטוי הגוף להשיג את היעדים האלה ויוצר חוויה זוגית שאותה אנו אמורים להמשיך לתרגל בבית.

רצינו לשמוע את חוות  דעת הרב.

בתודה,

מ.

תשובה:

שלום וברכה ויישר כח על שאלה נפלאה.
לעניות דעתי התשובה נמצאת כבר בשאלתכם החכמה.

באופן כללי חז"ל קבעו שאדם שנמצא עם אשתו, יש פחות חשש לאיסורים.

כך נאמר במשנה בקידושין (ד' יב):

לא יתייחד אדם עם שתי נשים, אבל אישה אחת מתייחדת עם שני אנשים. רבי שמעון אומר, אף איש אחד מתייחד עם שתי נשים בזמן שאשתו עמו וישן עמהם בפונדקי, מפני שאשתו משמרתו.

לפי רבי שמעון, כאשר אדם נמצא עם אשתו, הרי היא שומרת עליו והפיתוי לחטא פוחת. אמנם, זו דעתו של רבי שמעון ולא תנא קמא, אבל דעתו התקבלה להלכה.

כך נכתב בשולחן ערוך אבן העזר סי' כב סעיף סעיף ז:

אפילו איש שעסקו ומלאכתו עם הנשים, אסור לו להתייחד עם הנשים. כיצד יעשה? יתעסק עמהם ואשתו עמו, או יפנה למלאכה אחרת:

וכן שם בסעיף ה:

לא תתייחד אשה אחת, אפילו עם אנשים הרבה, עד שתהיה אשתו של אחד מהם.

ושם סעיף יז:

אסור לת"ח לשכון בחצר שיש בו אלמנה, אפילו אינו מתייחד עמה, מפני החשד, אלא אם כן אשתו עמו:

כל ההלכות הנ"ל באות לומר שכאשר אדם נמצא עם אשתו, יש פחות חשש שיחטא עם אישה אחרת. אך עדיין נותר עניין ההרהור.

כתבתי שהתשובה נמצאת בשאלתכם.

כיון שכתבתם שמטרת הריקוד הוא חיזוק הקשר הזוגי, המדריכה נוהגת בצניעות וזה לא גורם לבעלך הרהורי עבירה וכד'.

בפרשת ואתחנן, כתוב כך:

ועשית הישר והטוב בעיני יהוה למען ייטב לך ובאת וירשת את הארץ הטבה אשר נשבע יהוה לאבתיך  (דברים ו יח).

הרמב"ן כותב כך על פסוק זה:

"והכוונה בזה כי מתחלה אמר שתשמור חקותיו ועדותיו אשר צוך ועתה יאמר גם באשר לא צוך תן דעתך לעשות הטוב והישר בעיניו כי הוא אוהב הטוב והישר וזה ענין גדול לפי שאי אפשר להזכיר בתורה כל הנהגות האדם עם שכניו ורעיו וכל משאו ומתנו ותקוני הישוב והמדינות כלם".

הרמב"ן אומר שהתורה לא יכולה לכתוב את כל מצבי האדם הפרטי. יש מצוות דאורייתא ודרבנן, אבל יש עוד הרבה מקום להנהגות אישיות.

אכן ייתכן שיש גברים שהשתתפות בשיעור כזה תוציא אותם משיווי משקל וזה יגרום להם לבעיות רוחנית או הרהורי עבירה. לעומת זאת, יש אחרים שההשתתפות בפעילות מעין זו ממש לא גורמת להם לשום בעיה ואדרבה, כאמור זה בא לחזק את הקשר עם אשתו. אני מכיר את התוצאות החיוביות של ריקוד זוגי משותף ואת הדינמיקה הזוגית שזה יוצר, ולכן בעיקרון אני רואה את הפעילות הזאת בעין טובה.

כיון שמטרתכם חיובית בפעילות זו, והדבר נעשה בנוכחותך ובצניעות, הרי אני מברך אתכם שתצליחו במה שאתם מבקשים וה' יברך אתכם בזוגיות טובה ושמחה.

מאמר זה יופיע בספרי "כמה לך בשרי",
שיראה אור בע"ה בקרוב, כחלק מסט של שני ספרים (ספר המאמרים וספר השו"תים)
בין השאר בזכות התמיכה שלכם
אפשר להצטרף לרשימת ההמתנה ולקבל הודעה
כשתפתח האפשרות לתמוך ולקבל את הספרים מכאן 

באהבה

הרב רפי אוסטרוף

מחנך לזוגיות ומיניות חיובית 
https://rafiostroff.com/

כתיבת תגובה