שאלה:

האם יש דינים מיוחדים ביחסי אישות בתקופת תשעת הימים? האם אנו יכולים להתקלח לפני קיום יחסים ולהשתמש בשמן מסאג'? כמו כן, האם אני יכולה לגעת בבעלי בתשעה באב?

תשובה:

שלום לשואלת,

אנו לא מכירים הגבלות או איסורים מיוחדים בכל שלושת השבועות או ימי האבל הקודמים לתשעה באב ביחס לחיי אישות.

אמנם כתב בשולחן ערוך (או"ח סי' תקנא, סעיף א'): "משנכנס אב ממעטין בשמחה", אך הכוונה היא לשמחת חתונות, חנוכת בית, מסיבות וכד'. אין שום עניין להימנע מתשמיש בתקופה זו, ודיינו אותם לילות שנהגו בהם לא לשמש או שאסור לשמש לאורך השנה.

בעניין מקלחת בתשעת הימים לפני או אחרי קיום יחסי אישות. הרי מה שנאסר זה רחיצה של תענוג (עיינו רמ"א או"ח סי' תקנא סעי' טז: "הואיל ואינה עושה לתענוג"). לקראת מצוות עונה ושמחה של מצווה, מותר כיון שזו רחיצה לקראת מצווה, כמו שמותר לאישה להתרחץ כרגיל לקראת טבילתה. כך כתב ברמ"א (שם):

ולצורך מצוה שרי; ולכן נדה רוחצת וטובלת.

כך סוברים כל הפוסקים בימינו לעניין ליל טבילה. במיוחד אם ריח הגוף או הלכלוך מפריע לאחד מבני הזוג, ברור שמותר להתרחץ. כיון שעוסקים במצוות אישות, איני רואה סיבה להימנע גם משמן מסאז', כיון שסיכה אסורה בתשעה באב, אך לא בתשעת הימים. 

לגבי שמיעת מוסיקה בזמן קיום היחסים למי שנוהג כך: יש דיון בפוסקים איזו מוסיקה אסורה בשלושת השבועות ובתשעת הימים. בספר התודעה כתב כך על ימי בין המצרים (חודש תמוז): אין עושין מחולות וריקודים בימים אלה ואין שומעים בהם קול נגינה משום כלי שיר." המקור של איסור שמיעת מוסיקה הוא בעיקר מכלי שיר. האם נאמר אותו דין על מוסיקה מרדיו או מחשב? האם כל סוג מוסיקה אסורה או רק של שמחה? מה עם שירים שקטים או שירי זיכרון?

בעצם אין איזכור הלכתי מפורש על סוגי המוסיקה האסורים ואולי נלמד מדברי הרמ"א כפי שהובאו בערוך השולחן (סימן תקנא סעיף ז):

וכתב רבינו הרמ"א דלצורך מצוה הכל שרי עכ"ל כמו בנייני בהכ"נ ובהמ"ד … ויש מי שכתב דה"ה בית חתנות למי שלא קיים פריה ורביה, וכן בגדים חדשים לצורך נשואין מותר למי שלא קיים פריה ורביה [מג"א סק"ח] ולא עוד אלא אפילו נשואין מותר למי שלא קיים מצות פריה ורביה.

אם כן, לכאורה כיון שהזוג עוסק במצוות עונה, יהיה מותר גם מוסיקה, אם יש להם צורך בזה. ונראה שכל זוג יראה האם יש צורך לזה או הוא יכול לוותר על תוספת זו בתשעת הימים או לפחות בשבוע שחל בו.

בתשעה באב, ברור שאסור לקיים יחסי אישות.

לגבי מגע, כך כתב בשולחן ערוך (סי' תקנד סעיף יח):

יש מי שאומר שלא יישן בליל ט' באב עם אשתו במטה, ונכון הדבר משום לך לך אמרינן נזירא. 

השולחן ערוך כותב שמעיקר הדין מותר לישון עם אשתו במיטה אחת, אבל כדי להתרחק מהעבירה, ראוי שישנו במיטות נפרדות. הוא לא כותב שום דבר על מגע של חיבה.

אך בהלכות יום כיפור (או"ח סי' תרט"ו סעי' א') הוא כתב כך:

יום הכיפורים אסור בתשמיש המטה, ואסור ליגע באשתו כאלו היא נדה; וכן אסור לישן עם אשתו במטה.

ביום כיפור השולחן ערוך אוסר במפורש לישון במיטה אחת ואף לגעת באשתו, מה שהוא לא אסר בהלכות תשעה באב. אם כן, אנו רואים הבדל ברור בין תשעה באב שבו המגע מותר לבין יום הכיפורים שבו אסור.

אף על פי כן, כך כתב במשנה ברורה (ס"ק לז):

ועיין לקמן סי' תרט"ו דאסור ליגע באשתו כאלו היא נדה ואפשר דה"ה בט' באב [כ"כ הד"מ] ומ"מ ביום יש להקל:

המשנה ברורה כותב שראוי גם לא לגעת בתשעה באב, על אף שדי ברור שזו לא דעתו של השולחן ערוך, כיון שאז היה כותב בתשעה באב בנוסח שכתב ביום כיפור. זו הסיבה שכנראה המשנה ברורה מתיר מגע ביום על אף שביום כיפור זה אסור. מקור דברי המשנה ברורה הם דבריו של ה'דרכי משה' על הטור, אך יש לשים לב שהרמ"א לא העיר על דברי השולחן ערוך שאין איסור מגע, ונראה שחזר בו מהערתו על הטור.

ערוך השולחן כתב על הלכה זו נוסח מעניין מאד:

יש מי שאומר שלא יישן בליל תשעה באב עם אשתו במטה אחת ונכון הדבר משום לך לך אמרינן לנזירא. ונכון שלא יגע בה בלילה אבל ביום אין לחוש. וגם בלילה אין לחוש רק לעולי ימים [=לצעירים ר.א.] ומעולם לא נזהרו בזה דישראל לא חשידי ח"ו. ושבת שחל בו ט"ב ונדחה כמו שמותר באכילה ושתייה כמו כן מותר בתשמיש המטה ויש אוסרין בתשמיש המטה וכן נוהגין. והשמש מכריז לאחר תפלת ערבית דברים שבצנעא נוהג ואם היה ליל טבילה מחוייב לשמש דכן עיקר לדינא [עמג"א סק"כ וא"ר סקי"ט] וכמדומה שכן המנהג דכן דעת רוב הפוסקים.

ערוך השולחן מחלק בין זוג צעיר לבין זוג מבוגר. רק זוג צעיר צריך להקפיד לא לישון באותה מיטה בתשעה באב, אבל אין סיבה לאסור על זוג מבוגר כיון שישראל אינן חשודים בקיום יחסים בזמן האבילות של תשעה באב.

לגבי תשעה באב שחל בשבת והצום נדחה ליום א', נוהגים לא לקיים יחסים.

סיכום:

בתשעת הימים מותר לקיים יחסים כרגיל ואף להתקלח לפני או אחרי היחסים אם יש צורך.

בתשעה באב ראוי לזוג צעיר (ויש שנוהגים שגם זוג מבוגר) ישנו במיטות נפרדות.

לגבי מגע, נראה שהשולחן ערוך אינו אוסר והרוצה להחמיר כמשנה ברורה, יש לו על מי לסמוך. בפועל, אדם צריך לנהוג נמיכות קומה עם עצמו ביום זה, כאילו הוא נזוף לשמים, ולכן התנהגות של חיבה יתירה בין איש ואישה אינו ראוי. ביחד עם זה, אנו לא מוצאים איסור על מגע רגיל בתשעה באב.

ביום כיפור, יש לאסור כל מגע בין איש ואישה ואסור לישון במיטה אחת. כך גם שאר ההרחקות בין אישה נדה לבעלה, אסורים ביום כיפור.

יהי רצון שנזכה לבניין בית המקדש במהרה בימנו ואיחוד הכרובים בקודש הקדשים ולא נצטרך לנהוג הרחקה עם אשת בריתנו.

בימים אלו אנו עובדים על רשימת תשורות מוזלות, 
למי שרוצה לתמוך בסט הספרים: "מבשרי אחזה אלוהה" – שאלות תשובות, ו"כמה לך בשרי" – ספר המאמרים.
אפשר להצטרף לרשימת ההמתנה כדי שכשנצא בשבוע ההשקה – לא תפספסו את זה
לחצו פה כדי להצטרף לרשימת ההמתנה

באהבה

הרב רפי אוסטרוף

מחנך לזוגיות ומיניות חיובית 
https://rafiostroff.com/

כתיבת תגובה