התלמוד הבבלי במהלך שנות קיומו עבר צינזור יותר מפעם אחת. לרוב בידי הצנזורה הנוצרית שלא "אהבה" את כל מה שהיה לחז"לינו להגיד על אותו האיש ותלמידיו. מה שלא צונזר מעולם בגמרא, היו ההתייחסויות הרבות לתכנים מיניים. והפלא הוא, שהגמרא כמו שהיא, הכל מעורבב בהכל. אני יכול ללמוד במסכת ברכות ופתאום יופיעו הנהגות של יחסי אישות במיטה. אני יכול להתעמק בסוגיית נזקי בור, ופתאום יופיע משפט או דיון על נושא שבכל מקום אחר היתה מופיעה לפניו הערת אזהרה: "התכנים הבאים מתאימים לבני 18 ומעלה בלבד". או בגירסא היהודית: "לנשואים בלבד".

אבל כידוע, לא כך נהוג בגמרא. מדברים בבת אחת על הכל, ותוך כדי, יכולים גם להשתרבב כמה אימרות על חיי אישות, ובטבעיות גמורה. כלומר, הרבנים ישבו בבית המדרש, דנו על נזקי שור ובור, או הלכות שבועות, או כל דבר אחר, ופתאום אחד מהם אומר משהו על התנהגות נאותה או לא נאותה במיטה. מה הם חשבו לעצמם? בלי אזהרות מראש?

אך אני חושב שסוג כזה של שיח כל כך חסר לנו היום. התייחסות קצת יותר טבעית ומקבלת לנושא שהוא כל כך חשוב ומרכזי בחיי כל אחד מאיתנו. האמת היא, שלעולם שיח על תכנים מיניים יהיה מלווה בבושה, סומק, אי נוחות וכד'. וכך זה צריך להיות! זה נושא שהצניעות יפה לו, וההתרגשות קשורה בו. אך, אם אנו לא מדברים על כך כלל, אז זו בעצם סוג של אמירה לא אמיתית. כיון שלא ייתכן שבשיחה סלונית נדבר על כל שטות, אך לעולם לא תצא מפינו אמירה על נושא זה?!

האם ייתכן שחלק מבעיות הנוער שאינו מחובר לעולם התורני של ההורים קשור לכך שאף פעם, אבל אף פעם לא מדברים על נושאים כאלו ליד שולחן שבת? כמובן, אין הכוונה שההורים ידברו על החוויות של עצמם. אבל בהחלט לדבר, כיון שממילא זה נמצא באוויר סביבנו כל הזמן. ואז, מקור המידע בתחום יבוא מההורים, ולא מהחברים או האינטרנט.

אבל איך לדבר? זה כל כך קשה! אולי כמו בגמרא. בצורה טבעית ובדרך אגב הלימוד הרגיל, הדבר תורה או השיחה על החדשות וכד'. לימוד גדול לימדונו חז"ל בגמרא: איך לדבר בחופשיות אך בצניעות על תוכן חשוב זה. עצה להורה: אם תלמד/י חברותא עם הבן או הבת שלך, זו הזדמנות נפלאה שזה יבוא בדרך אגב. כאילו אתם בבית המדרש בפומפדיתא.

במשך השנים ראיתי כמה דמעות וייסורים עוברים על זוגות שלא היתה להם אפשרות של שיחה נכונה במשך חייהם. אמנם ב"ה אנו רואים שאחרי החתונה אפשר להדביק פערים גדולים. אבל יש קושי גדול של פניה לעזרה.

תדעו: לפעמים לא צריך יותר משעת הדרכה או הסברה כדי להפוך את חיי הזוג מקושי לאושר גדול.

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. אברהם קרמר

    בס"ד
    חשוב מאוד

כתיבת תגובה