בצמתים חשובים של חיינו, אנו מרגישים צורך להתייעץ עם מומחה. בתחום המיניות יש מספר בעלי מקצוע שניתן לפנות אליהם. בצורה כוללנית ניתן לחלקם לשלושה סוגים: יועץ מיני, מטפל מיני ורב [לשאלות הלכתיות ומחשבתיות שיש בהם היבט מיני – מציאות שכל זוג שומר מצוות נתקל בה].

אז מה נכון? באיזה מקרה אני פונה ליועץ או למטפל והאם בכלל נכון שפונים בנושאים אלו לרב.

אתייחס לפי הסדר לבעלי המקצוע למיניהם ולאחר מכן אכתוב מסקנות.

יועץ מיני

אנשים רבים מתהדרים בתואר "יועץ". יועץ זוגי, יועץ כלכלי, יועץ מיני, יועץ אישי ועוד ועוד. המכנה המשותף לכולם שזוהי תעודת הסמכה שאינה מוכרת ברוב המקרים על ידי ארגון גג המבקר את נותן התעודה או את נושאה ולרוב אין גוף מקצועי מטעם המדינה המבקר את התכנים או את הסטנדרטים הנדרשים על מנת לקבל את תעודת היועץ, וכל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול.

זה החיסרון. איך יש גם יתרונות גדולים מאד. הרפואה הרגילה אינה מכירה ברפואה האלטרנטיבית וגם לכאורה המדינה אינה מכירה בה. ביחד עם זה, אני מניח שכל אחד מכיר, אם לא בחוויה אישית, מישהו שהתרפא או נעזר ברפואה משלימה. לאנשים רבים וטובים יש גישה ויכולת לרפא ולסייע לאנשים אחרים, והם עושים את זה במסגרות סיוע שונות, בין השאר בייעוץ. לכן, לא ניתן לבטל את תפקיד היועץ, ואדרבה, לפעמים יועץ מיני הוא מה שיסייע לאדם או לזוג, ולא מטפל מיני.

מטפל מיני

מטפל מיני מוסמך הוא אדם שהוסמך על ידי אחד הגופים בארץ המוכרים על ידי ארגון איט"ם (האגודה הישראלית לטיפול מיני) לעסוק בטיפול מיני בארץ. התחומים שעוסקים בהם מטפלים מיניים כוללים את כל תחומי המיניות ובהם ייעוץ, טיפול ריגשי, טיפול רפואי (ע"י מטפל עם הסמכה רפואית) כגון: קושי בתפקוד מיני, כאבים, טיפולים פסיכולוגיים מיניים, כגון: חרדות ממיניות, ביישנות מוגזמת ועוד. בצורה כוללנית אפשר לומר שמטפלים מיניים הם הכתובת העיקרית לטיפולים פתולוגיים הכוללים קשיים מהותיים בתפקוד מיני, קשיים ריגשיים ופסיכולוגיים.

רב

רב מעצם תפקידו הוא לרוב דמות רוחנית בעל סמכות שפונים אליו במגוון נושאים ותחומים, לא רק הלכתיים. נהוג לומר שרב קהילה משמש פעמים רבות כעובד סוציאלי וידועים מקרים רבים בהם הם מסייעים ועוזרים בהכוונה, עצה והתוויית דרך. כל זה מעבר למענה לשאלות הלכתיות רגילות שהם נשאלים וצריכים לדעת להשיב. גם גורמי המקצוע השונים של רשויות המדינה מכירים בחשיבות של תפקידו של רב בעת משבר בהנהגת קהילה ופעמים רבות הם משמשים כתובת מרכזית לכל מה שקשור לקהילתו או שומעי לקחו. הרב אמור לקבל "סמיכה" מהרבנות הראשית לישראל שהוא מעין "רישיון" לפסוק הלכות.

בשאלות רגישות במפגש של מיניות והלכה, הרב יכול לשמש ככתובת לבירור נושאים אלו. דוגמא לשאלות שרבנים נשאלים בתחומי המיניות: האם התנהגויות מיניות שונות הם מותרים או אסורים, זמנים לקיום יחסי מין, גישה הלכתית ומחשבתית ליחסי מין או צורות שונות של יחסי מין וכד'.

לאחר שהסברנו את המהות של כל בעל תפקיד, אנסה להבהיר מתי פונים לזה או לזה.

העצה שלי לזוגות הוא כלהלן:

כאשר לזוג יש בירור לגבי הדרכה מינית, או שאלת מידע,  בעיה של פערים בין הבעל והאישה, חוסר שביעות רצון מהחיים המיניים וכד' – במקרה זה אני מפנה את הזוג ליועץ מיני או מדריך לחיי אישות. יועץ מיני יכול לתווך את הפער בין הבעל והאישה, להסביר לזוג על המיניות של האיש והאישה, על הפערים ביניהם, על איך פועל המנגנון המיני, מה נחשב התנהגות מינית מקובלת ו"נורמלית" (כגון: כמה פעמים זה "נורמלי" לקיים יחסי מין בשבוע) וכד'. במקרים אלו אין צורך לפנות למטפל מיני, שבמקרים רבים מתמקד בתפקוד המיני על פי הכשרתו ולא בחינוך מיני או ייעוץ זוגי.

במקרה של בעיות בתפקוד מיני, כגון: חוסר בזיקפה, קושי קבוע בהגעה לאורגזמה (פעמים רבות, הקושי של אישה להגיע לאורגזמה נובע מחוסר ידע ובמקרים אלו מספיקה הדרכה מינית של יועצת ואין צורך במטפלת מינית), כאבים ביחסי אישות או באיברי המין, פגיעה מינית בעבר, שפיכה מוקדמת כרונית, בעיות רפואיות המשפיעות על התפקוד המיני ועוד נושאים רבים, כדאי לפנות למטפל מיני. כמובן, חלק מהמטפלים המיניים יכולים לעסוק בכל הנושאים של יועץ אבל לא תמיד הם יהיו יותר טובים בתחום של חינוך, הדרכה והסברה.

לפני שנים רבות הלכתי להתייעץ בנושא מיני מסויים במרפאה מינית ליד אחד מבתי החולים הגדולים בארץ. נפגשתי עם אחת המטפלות המומחיות ביותר בתחום. נושא ההתייעצות לא חשוב לעצם הסיפור אבל לא קיבלתי ממנה שום מענה ולא שום אמפתיה למצבי לעומת יועץ מיני. אמנם היה לו הרבה פחות ידע אך כמה זמן אחר כך הוא פתר את הבעיה.

כאמור לעיל, לרב פונים כאשר יש שאלות הקשורים לעולמה של יהדות ותורה. אך יש לשים לב, מיניות זה מקצוע המחייב לימוד רב כמו כל מקצוע אחר. רב לא יכול לפסוק בתחומי הממשק של הלכה וטכנולוגיה מבלי שילמד איך פועלים מכשירים טכנולוגיים. רב לא יכול לפסוק עבור חייל במצב צבאי אם הוא לא היה בצבא או לא מכיר את המציאות הצבאית מקרוב. כך, רב לא יכול לפסוק בנושאים של מיניות אם הוא לא למד את הנושא בצורה מקצועית. ועל כן, יש לפנות לרב שלמד את הנושא מבחינה מקצועית ולא רק מבחינה הלכתית.

עלות

יש מטפלים מיניים ויועצים הגובים מאות שקלים לשעת התייעצות. שמעתי אפילו מחיר של 800 ₪ שגובה מטפל מיני ידוע אפילו מזוגות צעירים. אני טוען שאין שום הצדקה לשלם מחירים מופרזים וניתן למצוא אנשי מקצוע מעולים בסכומים הרבה יותר סבירים של עד 400 ₪ לפגישה. ביחד עם זה, הזוג צריך להיות מוכן להשקיע סכום של כמה אלפי שקלים בודדים בטיפול או בייעוץ כיון שבעיות לא נפתרות ברוב המקרים בפגישה אחת או שתיים. יש להבין שהחיים המיניים של הזוג זה תחום שחייבים להשקיע בו כיון שהאושר הזוגי בין השאר קשור בזה, וצריכים להשקיע גם כספים וגם זמן בתחום זה, כמו כל תחום רפואי או נפשי אחר.

ליד רוב בתי החולים פועלים מרפאות ציבוריות לטיפול מיני במחירים סבירים ביותר. רשימה של המרפאות ניתן לקרוא כאן.

מילה אחרונה על התאמה

לפעמים יועץ או מטפל הוא איש מקצוע מעולה, אבל הזוג לא "התחבר" או הרגיש שהוא מקבל ממנו מענה. יועץ הוא כמו שידוך – האחד יכול להיות מצוין אבל לא בשבילי. לכן, אם בפעם הראשונה זה לא התאים, לא להתייאש ולהמשיך לבעל המקצוע הבא.

בהצלחה!


"עוברים ממצב של שחיקה לתשוקה"
הדרכה בזום ביום שני הקרוב כ"ו בתמוז 25.7 ב-8:30 בערב
להרשמה לחצו כאן

כתיבת תגובה