הרב רפי,

שלום!

אני צופה בערוץ שלך ונהנה ממנו. אשמח לשאול אותך שאלה. הכרתי בחורה דתייה. יצאנו לדייט אחד והיא ממש נחמדה ועניינה אותי וזה הדדי, אך לאחר מכן הבהירה לי שתהיה מוכנה לעבור לגור איתי יחד רק אחרי חתונה. קבלתי את זה די בשוק, כי לדעתי לגור יחד לפני חתונה לשנה זה בגדר חובה כדי להכיר את האדם ולראות אם מסתדרים. אני לא שומר שבת, אך יש לי זיקה מסוימת לדת (חגים, כשרות) והאמנתי שאוכל לשמור שבת למענה. בשל האמירה שלה כי תעבור לגור יחד רק לאחר חתונה, החלטתי לא להמשיך. אך לאחר כחודש התחרטתי וחזרתי אליה בכדי לנסות ולהמשיך לצאת. זה כבר לא היה רלוונטי מבחינתה, כי לדבריה התחילה לצאת עם אדם אחר. אני ״אכלתי״ את עצמי מבפנים על כך שאולי יכלה להיות לי מערכת יחסים טובה איתה שוויתרתי עליה. מה דעתך בנושא ״פספוס״ שכזה?

תשובה:

מ.

שלום!

כל הכבוד שכתבת אלי.

תשובתי אליך מתייחסת לשני דברים: א. מגורים משותפים לפני החתונה. ב. ה"פספוס".

  • מגורים משותפים לפני החתונה

עקרונית אני סובר שמגורים משותפים לפני החתונה לא מועילים ואולי אף מזיקים. את הדברים האלו אני אומר, לא רק לאנשים שומרי מצוות אלא למגוון התלמידים שלי – דתיים וחילוניים כאחד.

ההוכחה שלי היא בכלל מהסוף: רוב מוחלט של הזוגות במגזר הלא-דתי חיו ביחד לכמה שנים לפני החתונה, אבל אחוזי הגירושין במגזר זה גבוהים יותר מאשר במגזר הדתי. לכן, כנראה המגורים המשותפים לא עזרו. אסביר למה אני חושב שזה לא מועיל.

אני חושב שאחד הדברים המעולים של נישואין, זו המסגרת. זו ההצהרה שאנו מקימים משפחה. מסגרת והצהרה זו, גורמת למחויבות משותפת ולרצון של שני בני הזוג לעבוד על היחסים ביניהם בצורה מוחלטת. זו ערובה להצלחה.

לכן, זה לא משנה אם אתם חיים ביחד לפני או לא.

יש לי משנה שלימה ומסודרת מה נדרש על מנת להחליט עם מי להתחתן ועם מי להקים בית, וזה לא כולל מגורים ביחד לפני.

למה לא לחיות לפני? כי עיקר ההצלחה של הזוג, תלוי במה שהם עושים ביום למחרת החתונה ואיך הם מנהיגים את החיים שלהם.

יש לציין: אני מחלק בין קיום יחסים לבין מגורים משותפים. לאדם שומר מצוות, גם זה אסור. אך לזוגות שאינם שומרים, אני לא חושב שזה לגמרי נמנע (מבחינה חברתית, לא מבחינה הלכתית), אבל עדיין אני ממליץ לקיים יחסים אחרי החתונה. רוב הזוגות לא עומדים בזה, אז אני ממליץ לא לקיים יחסים עד שממש אוהבים אחד את השני לאורך כמה חודשים.

אבל באמת גם זה לא ממש משנה, כי מה שמכירים מבחינה מינית בין בני הזוג, משתנה לחלוטין מהר מאד בחיים האמיתיים.

אם תרצה, אשמח להסביר יותר את הדברים בע"פ, אבל אלו הדברים בקצרה.

לסיכום: להבא אם תצא עם בחורה עם אותו רעיון אני מציע לקבל את ההצעה, ובכלל, אני מציע לך להציע אותה.

ב. הפספוס

אכן יש מה להצטער על הפסד של בחורה אבל לא יותר מדי. אני חושב שאנו יכולים ללמוד לאהוב אנשים שונים, ולכן, אם לא הסתדר עם הבחורה שיצאת איתה, תנסה לשכוח אותה כמה שיותר מהר ולהתמקד בקשר הבא.

אם היא יוזמת פגישה מחודשת ביניכם – מעולה. אבל אם זה לא קורה בקרוב, אז חבל לחפור בזה וכדאי לעבור הלאה.

בע"ה תמצא מישהי אחרת שגם מתאימה לך.

איך אני יודע שאפשר לאהוב נשים שונות? כי אני מכיר זוגות שהיו נשואים באושר ואחד מהם נפטר. לאחר כמה שנים, בן הזוג שנשאר בחיים מצא אהבה חדשה נפלאה לא פחות. שונה לגמרי, אבל אוהבת מאד. ללמדנו, שאנו מסוגלים לאהוב מחדש.

אני מאחל לך שתמצא בקרוב את האחת שביקשה נפשך.

בהצלחה רבה,

הרב רפי

לקבלת תכנים נוספים בנושאי זוגיות ומיניות הירשמו לרשימת התפוצה שלי בלחיצה כאן

כתיבת תגובה