למאמר הזה שני חלקים.

 חלק א. היחס למיניות הגבר במחקר ובחברה.

 חלק ב. היחס למיניות הגבר ביהדות: במדרש ובהלכה.

 השבוע אני שולח את המאמר הראשון, בעז"ה שבוע הבא אשלח את המאמר השני כדי לאפשר יחסית קריאה רציפה.

היחס למיניות הגבר – חלק א

לאחרונה קראתי מאמר על היחס למיניות הגבר במחקר שפורסם בבמה מחקרית מכובדת Journal of Gender Studies.

כותרת המאמר:

כאשר שניים נהיים אחד: מחקר מיני של גברים וגבריות (תרגום שלי: ר.א.)

When two become one: sexuality studies and critical studies of men and masculinities

By Frank G. Karioris & Jonathan A. Allan

Published in: Frank G. Karioris & Jonathan A. Allan (2018): When two become one: sexuality studies and critical studies of men and masculinities, Journal of Gender Studies

 link: https://doi.org/10.1080/09589236.2018.1429257

שני החוקרים, אחד מבישקק, קירגיזסטן והאחר מקנדה כתבו מחקר מאיר עיניים ומדאיג מאד (בעיניי ר.א.) על מצב המחקר המיני והמגדרי ביחס לגברים הטרוסקסואליים.

אנו נמצאים בעידן שיש בעולם יותר מחקר מיני מאי פעם בהיסטוריה האנושית. אין כמעט נושא שבמכלול העצום של מחקר מיני שלא כתבו או כותבים עליו ממש עכשיו עשרות או מאות חוקרים.

שאלת המחקר שלהם היתה: כמה מחקר נעשה ונכתב בפועל על סוג המיניות שרוב הגברים בעולם לוקחים בה חלק פעיל: יחסי מין שמתקיימים בהסכמה וברצון בין איש ואישה?

הם מוכיחים במחקרם, שרוב מוחלט של כל מה שנכתב על מיניות של גברים מדבר על הרוע של המיניות הגברית. הם מביאים לדוגמא כנס מקצועי שנערך בניו יורק בשנת 2015. כותרת הכנס היתה: כנס בינלאומי על גבריות: לחבר גברים ונערים לשוויון מגדרי. כנס זה היה בין הכנסים הגדולים ביותר שריכז הכי הרבה חוקרים בתחום של מגדר גברי בשנים האחרונות. רוב נושאי הכנס היו: תקיפה מינית, אונס, הומופוביה, סחר מיני, זנות (sex work), סכנות הפורנוגרפיה ועוד. כאשר בכל זאת היתה הרצאה על מיניות הטרוסקסואלית, הנושא היה: כפייה מינית הטרוסקסואלית. לפי נושאי כנס זה, ניתן לשאול: האם יש משהו אחד טוב ביחס ליחסי מין הטרוסקסואליים?

לאחר מכן הם סוקרים מספר ספרים שמשמשים ספרי לימוד עבור סטודנטים בלימודי מגדר בעולם (בין השאר את הספר: Men's Lives, Michael Kimmel & Michael Messner editors, 2013 ועוד ספרים). בסקירה זו הם מוצאים מעט מאד מאמרים על יחסי מין חיוביים בין גברים לנשים.

בשלב זה, במאמרם הם מבהירים שאין להם שום כוונה להמעיט בחמורה ובצורך לחקור ולהוקיע יחסי מין שליליים: בכפייה או שלה בהסכמה. אך המחקר אמור לדבר על יחסי מין שנוטלים בו חלק רוב הגברים בעולם. הרי לכאורה רוב הגברים בעולם מקיימים יחסים בהסכמה או יותר נכון ברצון בתוך יחסים זוגיים אוהבים וטובים.

בפועל, התוצאה היא שאנו יודעים מעט מאד על יחסי מין טובים בין גברים לנשים מנקודת המבט הגברית. אפילו אם גברים בשמחה מאמצים נקודות מבט פמיניסטיות, עדיין לא נדע מהם יחסי מין חיוביים בין איש ואישה שמקיימים יחסים ברצון ובאהבה, כי אין על זה שום מחקר.

מיניות גברית

לפי המחקר העכשווי, האם קיימת מיניות גברית חיובית? הכותבים מדמים את המחקר על מיניות גברית למחקרים על נורמליות. באמת אין הרבה מחקרים על אנשים נורמליים, כי זה לא מעניין. זה לא חדשני. יהיו הרבה יותר מחקרים על מה שלא נורמלי לעומת הנורמה. נראה שכך המצב של המחקר על מיניות הטרוסקסואלית גברית. כך כתבה החוקרת חנה בלנק בשנת 2012:

"מבחינה מדעית, אנו יודעים מעט מאד על הטרוסקסואליות. אף אחד לא יודע אם הטרוסקסואליות היא תוצאה של טבע או טיפוח, שנגרמו מהתפתחויות תת-מודעות בלתי נגישות, או סתם מה שקורה כשצעירים נמצאים תחת ההשפעה של הטרוסקסואלים מבוגרים. … הידע שלנו על הבדלים אפשריים במונחים של איך מערכות העצבים של הטרוסקסואלים מגיבות לגירוי מיני, בהשוואה ללא הטרוסקסואלים, היא לא קיימת. זה לא מפתיע מדי. לא חיפשנו".

וכך כתב חוקר בשם Beasly:

הטרוסקסואליות מופיעה בתור מונוליט חסר טעם ובלתי ניתן להזזה שהוא נטול כיף או שווי. אלא שהוא נראה מת, בקושי דורש תשומת לב, אנכרוניזם.

הוא מסכם את מאמרו בכך שבלימודי מגדר עכשוויים משקיפים על הטרוסקסואליות כיחסי מין בכפייה ולא כאל התנהגות שרוב תושבי כדור הארץ נוטלים בו חלק חיובי ומהנה.

ברבים מהמקרים שכן חוקרים מיניות של גברים, המחקר עוסק בפלואידיות של המיניות הגברית ועוסקת בגברים שיכולים להיות דו מיניים.

לסיכום המחקר על מיניות של גברים הם כותבים שרוב המחקר מצביע על הבעייתיות של מיניות הטרוסקסואלית גברית ולא על מה זה? מה מרגש גברים? איך פועלת מיניות של גברים? מה מניע אותם? מה מדכא אותם? רק אם באמת נלמד על מיניות נורמלית של גברים, מצליח גם לטפל במיניות שלילית של כפייה, תרבות ואונס או כל דבר שלילי אחר.

מטרת הנייר שלהם הוא לא רק להצביע על כך שאין מחקר על מיניות של גברים הטרוסקסואלית חיובית אלא להניע תהליך של כתיבת מחקר על מיניות של גברים ממקום פמיניסטי חיובי. כלומר, מנקודת מבט שבא לחזק פמיניזם מבלי למחוק מיניות גברית חיובית.

אחד משדות המחקר החשובים שיש להתייחס אליו הוא פורנוגרפיה. אפשר לנקוט עמדה שכל פורנו הוא רע, ואולי זה נכון. חוקרים רבים מתייחסים לצפייה של פורנו על ידי גברים כדבר רע ביסודו. אבל כיון שגברים רבים צופים בפורנו, היה יותר נכון לחקור את הנושא מנקודת מבט גברית. כיצד היא משפיעה על החשק המיני, על הפנטזיה המינית, על גבריות ועל נשיות? רק במחקר נכון שבא להבין את המורכבות של המיניות, כמו המיניות בעצמה, נוכל להבין איך לעזור לגברים ולזוגות להתנהל בתוך עולם פורנוגרפי.

לסיכום: החוקרים הנ"ל לא מבקשים להשתיק שום דיון על מיניות גברית שלילית, או פמיניזם או כל נושא אחר. אבל אם אנו רוצים באמת לחקור מיניות של גברים, חייבים לחקור מיניות אמיתית, לא תיאורטית, שלוקחים בה חלק רוב הגברים בעולם.

עד כאן דברי החוקרים.

אני מבקש להוסיף כמה מילים משלי.

בישראל ובפרט בעולם הדתי, השיח על מיניות של נשים הפך להיות כמעט נורמטיבי. אמנם אני חי בעולם מקצועי של אנשים העוסקים במיניות, אבל משום מה אני מקבל את הרושם שכל אישה שנייה הוסיפה לרזומה שלה את התואר: מדריכה לחיי אישות או מחנכת למיניות או יועצת מינית.

לגברים זה עדיין לא הגיע, אבל זה בדרך. יש כבר כמה מחנכים מיניות של גברים, מעגלי גברים ועוד. ביחס למספר קבוצות השיח בפייסבוק, בווטסאפ או בעולם הפיזי, זה עדיין מעט מאד.

המאמר לעיל עסק בשדה המחקר. כמה חוקרים יש שכתבו על מיניות של גברים לעומת מיניות של נשים בפקולטות השונות? נדמה לי שמעט מאד.

לפני כמה זמן, רב צעיר פרסם פוסט על כך שהוא חשב על בחורה שישבה איתו בספרייה ומיד הוא הועמד לעמוד הקלון. תנועת מי-טו גרמה ברובה לטובות רבות בעולם. סוף סוף, זה כבר ללא מקובל ואף איסור מוחלט לתקוף נשים במוקמות עבודה או בכל מקום אחר (לא שזה הפסיק, אבל לפחות זה כבר לא מושתק). אך מה המחיר שגברים משלמים על כך שהמיניות שלהם או הביטוי שלה נתפסת כמשהו ביסודו שלילי.

לפני כמה זמן שוחחתי ארוכות עם אישה העוסקת לצערנו בפגיעות מיניות. לצערי נוכחתי שהיא נקטה בעמדה נפשית שכל הגברים הם פוגעים בפוטנציה או בפועל, עד שיוכח אחרת. מצד אחד, אולי היא צודקת. הרי רוב מוחלט 98% של התלונות על פגיעות מיניות הם על גברים. מצד שני, כולנו נשואים לגברים נפלאים ויש לנו בנים ואחים נפלאים. האם הם כולם פוגעים?

בשבוע הבא, אכתוב על יחס היהדות למיניות הגבר ואנסה לסכם בנימה אופטימית על מיניות הגבר בימינו.

___________________________

ובמסגרת החזון שלי להפוך גם את השיח על מיניות של גברים לשיח לגיטימי,
אני פותח ממש בימים אלה את הקורס:
לדעת – קורס מיניות לגברים בלבד!
בעקבות פניות רבות מאד של גברים, החלטתי לפתוח קורס קצר מועד לגברים על מיניות. הבקשה הגיעה מהשטח מגברים שרוצים להבין את המיניות שלהם ושל הנשים שלהם, רוצים להבין למה האישה לא יוזמת, למה הם רוצים כל יום או יומיים והאישה פעם בשבועיים, מה עושים עם בעיית השפיכה המהירה ועוד ועוד.
הקורס יתחיל בקרוב ממש בתאריך א' בשבט 23/1 בשעה 21:00 וימשיך למשך עשרה מפגשים. בונוס מיוחד למשתתפים בקורס: הרצאת אורח בנושא טנטרה מינית ויהדות בחינם.
כל הפרטים, השאלות והמחיר בקישור הזה:
https://hatangaide1.ravpage.co.il/men?ref=Bl
אם את אישה וקוראת את זה, ואת רוצה שאישך יבין אותך יותר טוב: מה מושך אותך ומה לא, הוא יבין איך לענג אותך באמת ואולי אפילו להפוך את היחסים ביניכם לנפלאים באמת: אז תעניקי לו את הקורס הזה במתנה!

באהבה,

הרב רפי

כתיבת תגובה