לקראת השנה החדשה – זה הזמן להתחדש גם ביחסי האישות שלנו.

האויב של כל שני בני זוג שחיים יחד שנים רבות – בתחום האישות כמו בתחומים רבים אחרים – הוא ההרגל.

מצד אחד ההרגלים בחיינו והדברים הקבועים מראש הם נפלאים. בזכותם אנו יודעים למה לצפות ואין לנו הפתעות. ההרגלים הקבועים מעניקים לנו את הביטחון שאנו כה זקוקים לו – כל אדם  צריך קרקע יציבה מתחת לרגליו, מקום משלו שבו ירגיש שלווה וביטחון עצמי. וכמו שאמר המשורר: "אבל אני – אוהב להיות בבית, עם התה והלימון והספרים הישנים, כן אני – אוהב להיות בבית, עם אותה האהובה ועם אותם ההרגלים" (אריק איינשטיין). 

אלא שמן הצד האחר יש להרגל גם היבטים שליליים, ובייחוד כשמדובר על חיי האישות: שיעמום, קיבעון, אבדן חשק, מכניזם של היחסים. על כן, אין לנו להסתפק בהרגל ובתוצריו השליליים.

גם בקיום מצוות, אנו נדרשים שלא לתת להרגל להשתלט עלינו:

"והיו הדברים האלה אשר אנֹכי מצוְך היום"[1]

רש"י: לא יהיו בעיניך כדיוטגמא (– איגרת) ישנה שאין אדם סופנה, אלא כחדשה שהכל רצין לקראתה.

וכן (בדברים כו טז):

"היום הזה ה אלהקיך מצוך לעשות את החקים האלה ואת המשפטים ושמרת ועשית אותם בכל לבבך ובכל נפשך.

רש"י: בכל יום יהיו בעיניך חדשים כאילו בו ביום נצטוית עליהם.

אסור שהיחסים בין בני זוג יהיו דבר ישן חסר כל עניין וחידוש. אם כל פעם בני הזוג מקיימים יחסים בדיוק באותו אופן כמו בפעם הקודמת וכמו בעשר הפעמים הקודמות, המשיכה והתענוג לא יהיו אפקטיביים כמו בעבר. דמיינו לעצמכם את הפעמים הראשונות שבהן קיימתם יחסים (כמובן, למי שעבורו זו הייתה חוויה חיובית). כמה התרגשות הייתה לקראתם ובמהלכם. ודאי אין לצפות שאותה התרגשות תלווה בני זוג במשך שלושים שנה, אך כדי ליהנות מיחסים תקינים ומהנים, אנו זקוקים תמיד למימד כלשהו של חידוש, של התרגשות, של חיוניות.

החכם במשלי כבר אמר לנו ש"מים גנובים ימתקו".[2] מדוע? מה כל כך מתוק במים גנובים? ייתכן שההתרגשות הנלווית לכך שהם גנובים היא שעושה אותם מתוקים. מצד אחד אנו רוצים לשתות רק מים טהורים ומותרים, ומן הצד האחר אנו רוצים לטעום מעט מהטעם של המים הגנובים. ברוח זו מסופר על ילתא אשת רב נחמן שהביאה לבעלה דוגמאות לאיסורים שהתורה אסרה וכנגדם היתרים מצומצמים שהתירה באותם תחומים:[3] התורה אסרה אכילת דם, אך התירה אכילת כבד (שיש בו טעם דם); אסרה יחסים עם אישה שראתה דם נידה, אך התירה יחסים עם אישה בימים שאחרי הלידה (שבהם היא טהורה על אף שרואה דם); התורה אסרה יחסים עם אשת איש, אך התירה יחסים עם גרושה בחיי בעלה. כשילתא אמרה לרב נחמן כי היא רוצה לאכול בשר בחלב – רב נחמן אמר לטבח לצלות לה כחל (– דד של פרה). דוגמאות אלו יספיקו לנו להבין שהתורה ראתה לנגד עיניה את רצונותיו של האדם ואת תשוקותיו, והניחה לו בין האיסורים מקום של היתר.

אני מבקש ליישם רעיון זה גם לענייננו. התורה אסרה עלינו יחסים עם נשים רבות, אך לא אסרה עלינו לחלוטין את עצם העניין. את נשותינו ואת האנשים שלנו התירה לנו התורה ליהנות עמן.

אנו צריכים להשקיע מחשבה איך אפשר להפוך את חיי האישות שלנו למרגשים ומגוונים.

תדמיינו את הרגלי האכילה שלכם. ברוב הארוחות שלנו אנו אוכלים ושותים אותו דבר: חביתה בערב וכוס קפה בבוקר. אולם מדי פעם אנו רוצים להפתיע, לחדש ולהתרגש מהמזון שאנו אוכלים. לכן אנו הולכים למסעדות, או מכינים ארוחת ערב מיוחדת לכבוד אירוע מיוחד. באותו אופן יש להבין את הרגלי האישות.[4] רוב הפעמים טוב לנו לעשות דברים קבועים, וההרגלים מספקים לנו ביטחון. אנו יודעים מה גורם לכל אחד משנינו ליהנות ואיך לעשות טוב זה לזה. אולם מדי פעם אנו רוצים להתרגש מהלא נודע. אנו רוצים להיות מופתעים ולנסות משהו חדש. זה קצת כמו לטעום אוכל חדש בפעם הראשונה. לא תמיד נתאהב בו מיידית, אך הריגוש והחידוש הופכים את הטעם החדש למעניין. אם הטעם הזה היה די טוב בפעם הראשונה, ייתכן שהוא יהפוך לטעם נרכש, ובהמשך הוא יהיה חלק מהתפריט הקבוע. בזמן שאני כותב שורות אלו אני חושב על היחס שלי לסושי. לקח לי זמן רב עד שהסכמתי לטעום ממנו. רק אחרי מספר טעימות, למדתי לאהוב אותו ולמדתי גם מה לא להזמין. וכך, עם הזמן, רכשתי טעם חדש!

התנהלות של בני זוג בריטואל קבוע, הופכת את יחסי האישות למכניים: כל אחד ממלא את תפקידו הקבוע ונוגע במקומות הקבועים, וזהו. כדי לשמור על עניין וסקרנות בחדר המיטות – עלינו לחדש ולגוון את יחסי האישות שלנו. חידוש וגיוון אין פירושם הפיכת סדרי בראשית. להפך, דווקא שינוי אחד קטן בכל פעם עשוי להיות מרגש מאוד. עצם העובדה שבן זוגי השקיע מחשבה על משהו שונה ומיוחד לעשות הערב, להבדיל מהפעם שעברה, כבר מרגשת. הידיעה שיכולות להיות לנו הפתעות בתחום הזה, ושלא הכול ידוע מראש – מוסיפה ממד חדש ורענן למערכת היחסים. המסתורין והבלתי ידוע הם לחם החוק של המשיכה המינית. אם נוכל לייצר חוסר ודאות מסוים לגבי מה שהולך לקרות במפגש הבא שלנו, נוכל לשמור על מתח ורעננות.

אילו שינויים אפשר להכניס בחיי האישות?

מובן שכל זוג צריך למצוא את הדברים שמתאימים לו ומרגשים אותו. ההמלצה שלי היא שכל אחד מבני הזוג יחשוב על מספר רעיונות וגיוונים ליישום. כל אחד מבני הזוג יערוך את רשימת המשאלות שלו וימסור אותה לבן זוגו. אחת לכמה זמן, בהפתעה או לפי הסכמה מראש, יעיין כל אחד ברשימה שבידו ויגשים לבן הזוג משאלה אחת מתוכה.

לקראת השנה החדשה
אני מאחל לכם שנה טובה ומתוקה,
מלאה באהבה ובשמחה אחד עם השניה ולכל אשר לכם!

באהבה

להרשמה לרשימת התפוצה שלי לקבלת תכנים בנושאים של זוגיות ומיניות לחצו כאן


[1]  דברים ו, ו

[2]  משלי ט י"ז.

[3] חולין קט ע"ב.

[4] השוואה זו מבוססת על הגמרא במסכת נדרים דף כ ע"ב: "אבל אמרו חכמים אין הלכה כיוחנן בן דהבאי, אלא כל מה שאדם רוצה לעשות באשתו עושה, משל לבשר הבא מבית הטבח: רצה לאוכלו במלח – אוכלו, צלי – אוכלו, מבושל – אוכלו, שלוק – אוכלו, וכן דג הבא מבית הצייד". לא לחינם השוו חז"ל בין יחסי אישות לאוכל. משל זה בא לדחות מכול וכול את גישת ר' יוחנן בן דהבאי הדוגלת בפרישות, ולהראות את הדמיון בין יצר האכילה ויצר המין, שני הכוחות הגופניים החזקים הפועלים על האדם.

כתיבת תגובה