המסע לחידוש התשוקה – הדרכה זוגית לזוגות בני 40 ומעלה ברוח היהדות ועל פי ההלכה.
ההרשמה נסגרת ביום ראשון ה' באדר א' 6.2 בחצות.
לפרטים והרשמה לחצו כאן

שאלה שנשאלתי:

שלום!

האם מותר לבעלי לצטט פסוקים משיר השירים תוך כדי קיום יחסים?

הוא אמר לי משפט שעשה לי מאד נעים ופתאום התלבטנו אם זה מתאים לצטט פסוקים ברגעים כאלה..

שלום לשואלת,

אפתח בכך שהשאלה היא ממש יפה בעיניי.

התשובה בפועל היא שלמעשה נראה שאסור.

הסיבה היא כיון שאסור לומד דברי קדושה כנגד ערווה של אישה, אפילו כשההיא טהורה.

המקור הוא בברכות כ"ד א:

א"ר יצחק טפח באשה ערוה. למאי? אילימא לאסתכולי בה, והא א"ר ששת: למה מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטין שבפנים לומר לך טכל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף, אלא באשתו ולק"ש. אמר רב חסדא: שוק באשה ערוה שנאמר (ישעיהו מז, ב) גלי שוק עברי נהרות וכתיב (ישעיהו מז, ג) תגל ערותך וגם תראה חרפתך. אמר שמואל: כקול באשה ערוה שנא' (שיר השירים ב, יד) כי קולך ערב ומראך נאוה. אמר רב ששת: לשער באשה ערוה שנא' (שיר השירים ד, א) שערך כעדר העזים:

הגמרא אומרת שאסור לקרוא קריאת שמע כנגד מקום בגוף אשתו של אדם כאשר היא נוהגת לכסות אותו.

על פי זה כתב בשולחן ערוך או"ח סי' עה א:

טפח מגולה באשה במקום שדרכה לכסותו אפילו היא אשתו אסור לקרות קריאת שמע כנגדה.

במשנה ברורה בסעיף קטן י"ט כתב כך:

כנגד ערוה דכתיב כי ד' אלהיך מתהלך בקרב מחניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר וגו' מכאן למדו חכמים שבכל מקום שד' אלקינו מתהלך עמנו דהיינו כשאנו עוסקים בק"ש ותפלה או בד"ת צריך ליזהר שלא יראה ד' בנו ערות דבר דהיינו שלא יהיה דבר ערוה כנגד פניו של אדם הקורא או המתפלל כמלא עיניו כדמוכח בסימן ע"ט ס"ב וכן שלא יהיה אז ערום שעי"ז מתראה ערוה שלו כלול ג"כ במקרא הזה:

המשנה ברורה כותב שההלכה הזאת עוסקת לא רק בקריאת שמע אלא בכל דברי התורה והאיסור הוא כנגד ערווה או בעירום.

לכן, בזמן קיום יחסים אסור לומר דברי תורה או לצטט פסוקים, אפילו שהזוג מרגיש שהם עוסקים בקדושה ממש.

ביחד עם זה, אנחנו יודעים שאם שוכבים ערומים מתחת לכיסוי מותר לומר דברי תורה או ברכת המפיל או מודה אני בבוקר (עיינו שו"ע או"ח סי' א' וב' ורל"ט).

אם כן, אם שניכם מתכסים בשמיכה או סדין בנפרד והאיברים שלכם לא נוגעים, אז במצב כזה מותר לומר פסוקים.

אם יש חושך גמור בחדר, יש לדון האם מותר לומר פסוקים כנגד הגוף, ונראה באופן פשוט שעדיף שלא, או לפחות הבעל יטה את גופו מכנגד האישה. כך מסתבר מהדיון על ההלכה האם מועיל עצימת עיניים או צריך דווקא להפנות את הגוף (עיינו בין השאר במשנה ברורה סי' ע"ה ס"ק א).

כרגיל, אשמח לשמוע את תגובותיכם!

כתיבת תגובה